Sidebar atas

Rabu, Januari 01, 2014

SOAL SOAL SNMPTN/UMPTN/SPMB 1988–1989

SOAL SOAL SNMPTN/UMPTN/SPMB 1988–1989

  1. Soal Soal Ujian Masuk Perguruan Tinggi Negeri (UMPTN)
    atau Seleksi Penerimaan Mahasiswa Baru (SPMB) 1988
  1. Soal Soal Ujian Masuk Perguruan Tinggi Negeri (UMPTN)
    atau Seleksi Penerimaan Mahasiswa Baru (SPMB) 1989


  2. Riyadhus Shalihin
    -Imam An-Nawawi-
    Bab 2: Taubat
    Dari Abu Hamzah yaitu Anas bin Malik al-Anshari رضي الله عنه, pelayan Rasulullah صلی الله عليه وسلم, katanya: Rasulullah صلی الله عليه وسلم bersabda:
    "Niscayalah Allah itu lebih gembira dengan taubat hambaNya daripada gembiranya seseorang dari engkau semua yang jatuh di atas untanya dan oleh Allah ia disesatkan di suatu tanah yang luas." (Muttafaq 'alaih)
    Dalam riwayat Muslim disebutkan demikian:
  3. "Niscayalah Allah itu lebih gembira dengan taubat hambaNya ketika ia bertaubat kepadaNya daripada gembiranya seseorang dari engkau semua yang berada di atas kendaraannya - yang dimaksud ialah untanya - dan berada di suatu tanah yang luas, kemudian menyingkirkan kendaraannya itu dari dirinya, sedangkan di situ ada makanan dan minumannya. Orang tadi lalu berputus-asa. Kemudian ia mendatangi sebuah pohon terus tidur berbaring di bawah naungannya, sedang hatinya sudah berputus asa sama sekali dari kendaraannya tersebut. Tiba-tiba di kala ia berkeadaan sebagaimana di atas itu, kendaraannya itu tampak berdiri di sisinya, lalu ia mengambil ikatnya. Oleh sebab sangat gembiranya maka ia berkata: "Ya Allah, Engkau adalah hambaku dan aku adalah TuhanMu". Ia menjadi salah ucapannya kerana amat gembiranya."

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner