Selasa, September 24, 2013

SOAL SOAL UJIAN NASIONAL 1992

SOAL SOAL UJIAN NASIONAL 1992 SMA/MA

  1. 1. Jurusan IPA SMA/MA
  1. 2. Jurusan IPS SMA/MA

    Informasi jadwal ujian nasional 1992 tidak seperti di atas
    Hanya untuk latihan

  2. Riyadhus Shalihin
    -Imam An-Nawawi-
    Bab 4: Kebenaran
    Pertama: Dari Ibnu Mas'ud رضي الله عنه dari Nabi صلی الله عليه وسلم, sabdanya: "Sesungguhnya kebenaran - baik yang berupa ucapan atau perbuatan - itu menunjukkan kepada kebaikan dan sesungguhnya kebaikan itu menunjukkan ke syurga dan sesungguhnya seseorang itu niscaya melakukan kebenaran sehingga dicatatlah di sisi Allah sebagai seorang yang ahli melakukan kebenaran. Dan sesungguhnya berdusta itu menunjukkan kepada kecurangan dan sesungguhnya kecurangan itu menunjukkan kepada neraka dan sesungguhnya seseorang itu niscaya berdusta sehingga dicatatlah di sisi Allah sebagai seorang yang ahli berdusta." (Muttafaq 'alaih)
    Sabda Nabi صلی الله عليه وسلم Yuriibuka, boleh dengan difathahkan ya'nya (dan boleh pula didhamahnya, artinya: "Tinggalkanlah olehmu apa saja yang engkau ragukan perihal boleh atau halalnya sesuatu dan beralihlah kepada yang tidak ada keragu-raguan perihal itu dalam hatimu."

2 komentar:

  1. What you're saying is completely true. I know that everybody must say the same thing, but I just think that you put it in a way that everyone can understand. I'm sure you'll reach so many people with what you've got to say.

    BalasHapus
  2. Hey keep posting such good and meaningful articles.

    BalasHapus